Suntem ceea ce suntem pentru că mereu suntem altfel decât ieri, amestecaţi, în pântecul fluid al nemuriri, după legi haotice, care fac, din celula mea o celulă de piatră, din ochiul tău un ochi de păpădie, din oasele mele albastre negre fântâni de cărbuni şi din tine, o frunză de acoperit Edenul după fiecare somn mai adânc.
Suntem ceea ce suntem, între Hamlet şi cersetaoare, povesti fără a fi dacă nu învăţăm urgent şi sigur să zâmbim.
Ai rupt o floare
Ai rupt o floare, ce trist! Floarea avea întâlnire cu un fluture Alb, Dantelat cu flăcări pupurii Pe mijloc.
Acum, Lunca nu ştie să răspundă Unde îi e floarea cea fină. Pădurea a amuţit şi ea, Vântul tace, stingher, în vre-o văgăună.
De ce ai rupt floarea?
Lacrimile florii cad greu intr-un pahar De cristal.
Mana ta frumoasă
mâna ta frumoasă, caldă, suavă, de mamă bună, de sotie dragă, se odihneşte obosită în mâna mea neputincioasă.
azi, mâna ta caldă mângâie mâna mea rece, iar eu, atât de săracul de mine, blestem carnea care îmi e carne, sângele care îmi e sânge, neputincioase să rupă răul care năpădeşte licărul tău din ochi.
iartă-mă iubito, iartă-mă “mamă”, că atât de mic sunt lângă durerea ta arzandă.
voi ceilalţi? zâmbiţi frumos! intr-o zi nu veţi şti cui, pe cine să blestemaţi.
Tu eşti
tu eşti visul preschimbat în vis de un alchimist fără nume, noaptea, când florile devin atât de pure încât vrăjitoarele şi le pun sub căpătâi pentru descânt.
tu eşti inima transformată în suflet de sanzianele cu gust de căpşuni, când curcubeul devine atât de intens încât sburatorii şi-l prind de buze pentru alint.
tu eşti bucuria din bucurie pentru a-mi fi rai şi lumină ziua, noaptea, în somn, în vis, în adierea dimineţii cu ochii încărcaţi de roua iubiri în absolut.
Tomograf
mi-am pus oglinda în spatele oglinzii. apoi mi-am dus ochiul să privească, prin oglinda pusă în faţa oglinzii, cum se leagă oasele de gânduri, fără ca gândul să aibă vreo legătură cu osul, cum caii devin câini, iar vulturii bucăţi de carne puse la păstrat între două metereze de cartilagii.
pur şi simplu mi-am băgat picioarele în râurile acelea şerpuite, mustind a sânge, şi nu am mai simţit nimic.
Am blestemat
am blestemat să nu ai mai mulţi ochi. doar ochiul cu care eu am coborât în tine să îl pui lângă ochiul lunii, şi cu el să desmierzi fruntea ta, fruntea mea, gândul că nu există un alt gând decât steaua în care ne dormim dorul.
am blestemat! era blestem să nu ai mai multe mâini decât mâna cu care te-am vârât în mine să o scalzi în roua unui descânt înainte de a desmierda, cu mâna mea ieşită din umărul tău, visul că nu există alt vis decât sânzienele în care am dormit.
am blestemat să îţi amesteci inima cu inima mea sub o singură coastă, sub un singur stern să le contopeşti într-o inimă care bate de două, ca una.
apoi am blestemat către toţi zeii să fii fericită cu un singur ochi, cu o singură mână, cu un singur gând, cu o singură răsuflare, toate purtându-ne între două inimi, devenite inima noastră.
M-am invelit in tine
ochii mei! nu mai aveam nevoie de ochii mei. i-am dat la câini să privească şi ei cum am privit eu. eu aveam ochii tăi cu care sa privesc.
mâinile mele! nu mai aveam nevoie de mâinile mele. le-am lăsat pe trupul unui viezure să îşi pipăie cu ele scorburile cum eu am pipăit umărul tău. eu aveam mâinile tale cu care să ating cerul.
simţurile mele! nu mai aveam nevoie de simţurile mele. le-am dat unor furnici să simtă, cu simţurile astfel adunate, când regina vrea să iasă la soare.
m-am învelit în tine cu ochii, cu gândurile, cu mâinile, cu trupul tot frământat de simţuri, în coasta unui munte condamnat la nemişcare.
Mumia, eu
nu mică mi-a fost mirarea să mă găsesc în vitrina unui magazin de antichităţi.
eram eu fără ochi, fără braţe, iar din rana de la piept nu curgea nimic.
luaţi-l, e nou. scria pe osul de la picior.
Ne-am cunoscut noaptea
Ne-am cunoscut noaptea, Fiecare în umbra celuilalt.
Decolteurile luminii răzuiau ochii Ce fuseseră ochi, Cu o perlă proaspătă, mirosind A scoici calde, şi a pâine.
încercam să fug, încercai să alergi, Niciodată înainte, Nicicum înapoi. Fugeam spre celălalt, speriaţi Că s-ar putea să nu ne cunoaştem.
Ne-am cunoscut noaptea. Cu rănile daltuite în mâna celuilalt.
Nu am gândit
Am mai gândit gândul în care un gând nu mai e gând în liniştea Venetiei fierbinte.
Am mai gândit gândul în care vulturele nu mai e vulture în sângele unei stânci.
Am mai gândit gândul în care cuvintele nu mai sunt cuvinte în coastele unei păduri de stejar.
Nu am gândit gândul în care curcubeul doarme în amintirea unui gând
Am murit de multe ori
Prima dată când am murit, nu am murit eu, ci cineva care nu îmi era prieten, nu îmi era nimic. dar pentru că el murise eu am văzut omul mort, cum văd omul viu, şi mi-am dorit să mor, să ştiu ce ştie el despre moartea lui.
De atunci am murit de multe ori, de cele mai multe ori doar în gând, recunosc, dar am murit şi aevea, cu câte cineva drag, mai puţin drag, fără să ştiu, nciodată, ce ştie el despre moartea lui, despre vârsta morţii lui, despre logica morţii dusă în moarte, despre ce crede moartea despre cel ce încă vrea să trăiască, despre cât de viu sunt eu, despre cât de ne-viu este el, cel ce tocmai a murit.
Intr-o zi voi şti ce ştiu morţii, sigur voi şti, dar mă întreb: nu cumva abia atunci voi muri eu, după ce am murit, fără să ştiu de ce nu mor şi ceilalţi?
Amândoi ştim
floarea aparţine câmpiei înverzite. apa e dăruită albastrului mării. lumina se dedă zării, cu toate nuanţele ei sublime.
dar câmpia nu e a florii, marea nu e a apei, nici zărea a luminii.
eu ştiu că nu eşti a mea, dar aparţii mie, eşti darul dumnezeirii pentru vântul rătăcit în văgăunile munţilor şi transformat în suflet, sufletul meu.
eu ştiu. şi tu ştii. amândoi ştim…
Eminescu
Mihai............. hei, Mihai........... se aude și azi glasul copilei strigând un munte prăvălit în marea pavată cu lacuri albastre și tremurânde trestii.
Mihai............. hei, Mihai........... Harieta face exerciții de logică, imitând glasul națiunii de peste mii de ani.
auziți? sara, pe deal, încă se mai aud talăngile poemului scoborât din izvoarele pădurii pentru a învălui treptele unui templu antic. și oricâte buburuze vom trimite să danteleze punctele cardinale, înapoi vom primi tot 5 scrisori, cu impărati si proletari, cu flori albe, de plopi fara număr, incrustate in pergament alb.
Răsărim cu Eminescu
pășesc, cu sfială, pe marginea unei frunze pe care cineva a scris: Eminescu! teama de a nu trezi vechile vise mă face insa să îmi șovăi pașii, tremurând în loc de frunză, ca o pădure de plopi ne-numărați.
gata, m-am așezat în genunchi. mi-am întins trezirile în formă de evantai peste nervurile frunzei care nu mai e frunză, și acum ascult șoaptele unei doine în care Elena s-a preschimbat în Verona-Vreona-Vanover la marginea unui izvor cu sânziene.
astăzi e ziua lui Eminescu! el nu a mai împlinit nici un an. anii lui au devenit eternități din care, uneori, mai plouă nuferi galbeni peste lacurile noastre sărace, alteori se cern imagini stranii, la margine de pădure, și de fiecare dată, ca o răsărire de lumină, Anul Nou începe cu Eminescu.
Hegel
Hegel purifică ideile la foc mic răsucindu-le bine, să le pătrundă misterul, cu o freză de dantelat cuvinte. el nici măcar nu ştie că nu există, cum nici pana cu care asmute tăciunii filozofiei peste concepţii şi teorii nu e decât o vagă unealtă a imaginaţiei.
dar Hegel presimte. presimte că gândul ne gândeşte pe noi, în vreme ce Timpul şi Experienţa îşi împart ritualul biciuind Conştinta cu incertitudini care nu pot fi certitudini.
Hegel cugetă! percepţia ideilor care asmut gândurile către o pungă cu ceţuri înainte de ai da contur în logica percepţiilor, îl face să cuprindă focul de la picioarele sale, căpătând forme pe care nu le ştia.
Hegel gândeşte: formele din mine sunt gânduri în care o idee scluptează cuvinte, cuvintele sunt bucăţi de idei aşezate pe colturile mesei, ideile, ideile ne guvernează din umbră.
acum Hegel ştie: noi nu existăm, există doar ideea de noi, ideea de gând, de contur, de faptă. când vom murii, ideea va zămisli o nouă idee de ceva…
Marin Sorescu... nu a existat
Marin Sorescu... nu a existat. l-am căutat adesea printre pietrele vechi de granit cu care era capitonat orașul, am strigat cu încăpățânare la porțile Băniei, am bătut în copaci....
uneori mă trezesc că răscolesc cu piciorul prin frunzișurile din parcul Romaneștilor sperând că va tresări, ca setea unui munte de sare, de sub talpa mea furioasă.
și de câte ori îl caut, trecători grăbiți îmi spun la fel: Marin Sorescu nu a existat.
acum stau răstignit pe bolta unui pod de apa, cu ochii ațintiți in mii de molecule care se zbenguie printre solzii albi, de pești, și mă gândesc că pe acolo a curs cândva poema despre cel ce trebuia să poarte un nume.
Nichita
nichita se întreabă singur: să am un gând, să am două, douzeci și șapte, și noua? dar dacă pot să am atâtea gânduri unde o să le depozitez? la uniune? la academie? și ce or să facă ei cu gândurile mele dacă ale altora au putrezit la fereastră? să nu am niciun gând? și dacă i-o cășuna vreunuia să deschidă fereastra și nu se va împiedica de nimic?
nichita e un tip tare zgârcit, a luat frunzele câinilor, toate, toate, toate, și le-a pus semn la picior, la gând, la fiecare gând, la claviculă, ba chiar și-a înfășurat și o mână cu ele să nu se vadă cum sângerează cuvinte, necuvinte, din buricele degetelor.
acum stă pe un os de cal că să nu moară când vor unii, și face noduri, nod unu, nod doi, nod șapte, noduri așezate între ape că să nu se zgârie acvilele când despică aerul.
Sarmisegetuza
noi am fost primii, ăştia de pe aici, când voi, cei ce vreţi să vă vedeţi mai vechi decât istoria, încă spălaţi oasele căilor să le aveţi de linguri.
pădurile, priviţi-le, miros încă a trupuri de daci, daci puri, pestii au gust de sânziene, vulturii aduc a Sarmisegetuza, iar din stăncile munţilor se aude uneori lupul vorbind cu Zamolxix, zeul lui Burebista.
Voi ce aveţi?
Timpul nu există!
Timpul nu există!
o spun femeile care au născut fără să ştie ce poartă în pântec. poate erau ele ascunse în ele. privirea despre ele nedesluşită în ce vor fi mâine, fără să ştie cineva ce e un mâine.
sângele care vine în amestecul sângelui cald, sângeră în gândul femeii care e azi.
mâine, fără ca mâine să ştie cineva ce e un mâine, femeia nu va mai fi aceeaşi femeie. va fi o mamă cu un pui de femeie, care e tot femeie, dar desenată pe alt colţ de oglindă.
toţi din jur ştiu că femeia a devenit femei.
chiar şi bărbatul ei e o femeie strigată altfel, până se va întoarce din nou intr-o femeie în văzul timpului întors la locul faptei de nedescris.
suntem crucificaţi în femei, amestecaţi în gând lor de privirea insistentă a altei femei care se chinuie să numere secundele pe care nu le poate atinge.
Timpul nu există! sunt doar femei care îi spun astfel.
frunze femei, zăpezi femei, ape femei, linişti, nopţi, fărâme de lumina care bântuie cerul, sunt toate femei.
femeia întrupată în ea însăşi cu noaptea şi ziua stinse în gând.
Adormirea cerurilor
Ne sufocă gândul ploconit în genunchii albi ai unui preot negru la trup, fără să ne mai întrebam de ce, de ce nu e bine să întrebăm de ce dumnezeu a uitat să se trezească din timpul lucrurilor pe care nu le-a făcut.
Cine eşti?
cine eşti tu? te-am întrebat de o eternitate. de o veselie de întrebări te-am întrebat cine eşti tu, în negura lumilor cu care dorm mereu lângă câine?
ai râs. Râsul pădurii îmbătat de sângele rupt din sine, când ciuta dăruie singurătatea clipei unei adieri de întuneric.
cine eşti, cine sunt? cuvinte pe care le urnesc cu greu înlăuntrul cercului sfârtecat de bătăile în coaja-i subţire.
poate eşti. cine să ştie, cuvântul? nici zeii nu ştiu de ei în ceruri. cum ar putea să mi se arate ochii cu numele tău pus pe ce nu eşti?
cine eşti? te-am întrebat de o eternitate. de o veselie de întrebări te-am întrebat cine eşti tu, în negura lumilor cu care dorm mereu lângă câine?
Clopotele
biserica din sat se încăpăţânează să bată clopotele duminica. întotdeauna bat clopotele bisericii duminica, de parcă ar fi sărbătoare să moară cineva în bătaie de clopote.
- du-te, du-te, vezi de te du`, îmi spune mumia. - unde să mă duc?
biserica bate mereu clopotele duminica. mereu se aud clopotele de duminică în ochii mei rămăşi fără ochi.
- du-te, du-te, vezi de te du`. de parcă ar putea fi altfel!
La început a fost cuvântul
la început nu a fost dumnezeu. a fost Cuvântul. el se plimba liber, dintr-o litera în alta, peste imensitatea planetelor goale.
cuvintele nu ştiau să întrebe de cuvinte. nici încotro o iau literele nu ştiau. a fost libertatea lor absolută de a fi cuvinte intr-o infinită lume de necuvinte.
apoi, cuvântul s-a rupt în bucăţi de cuvinte; cuvântul care, cuvântul de ce. aşa a apărut Gândul. gândul de sine, de afară de sine, de cărăuş de litere răspândite prin furtuni de nisip.
gândul nu semăna cu cuvintele. nici cuvântul nu părea a fi gând. dar pentru că cineva trebuia să sune din corn, gândul a înlănţuit cuvintele în şiruri de păreri şi iată, aşa a apărut Constiinta.
după aceea nu se mai ştie, gândul l-a creat pe d-zeu? cuvântul l-a creat pe d-zeu? poate le-a plăcut barba lui şi i s-au închinat… cine poate să ştie dacă nici cuvintele nu spun?
târziu, foarte târziu, s-a scris Biblia.
Cuvinte pentru soţia mea
cuvintele mele pot să alerge, ele vor spune mereu mai puţin decât înţelesul unei priviri aşezate cuminte între genele tale.
pot să gesticulez, desenând în aer aceleaşi cuvinte pe care mă grăbesc, aproape în zadar, să le înghesui sub perină. ochii mei vor spune mereu mai mult decât se poate înţelege.
pot rupe vântul, iarna, fiorul unei veri, în cuvinte desluşite doar de poeţii cei mai fini. privirile mele îţi vor spune mereu mai mult decât un simplu “te iubesc!”.
Gând pentru soția mea
i-am propus celui de sus un târg simplu, curat, cinstit: dacă într-o zi va avea în gând să ne cheme în vizită pe unul dintre noi, să fiu eu acela; tu încă mai ai treabă prin curte, o nuntă de făcut, și câțiva nepoți de învățat cum cresc ghioceii. acum îi aștept răspunsul.
am vorbit cu un înger ieri, mi-a promis că e bine.
Am lovit cu piciorul
am lovit cu piciorul boabele mici, de cuarț, care azi sunt nisip la malul mării, și mi-au ars degetele ca și cum un șarpe și-ar fi înfipt colții rasuciti, în adâncul sângelui meu.
nu am știut că sunt cuvinte preschimbate în nisip, ursite să își aștepte o mare care să le sărute pentru a fi iar privighetori așezate la urechea unei femei frumoase.
nu am știut, și le-am lovit cu nepăsarea celui care își pierde propriile cuvinte. acum, îmi sângera gândul prin găurile rămase fără cuvinte, îmi tremură visul aninat de un salcâm fără cuvinte, eu insu-mi mă scurg pe nisipul fierbinte care ieri a fost cuvânt, și azi plânge fără cuvinte.
Ceasul nepotrivit
seara, ceasurile care nu au fost utilizate sunt aruncate la gunoi cu tot cu secunde, şi se încărcă altele de la magazin sperandu-se că orele acestora vor fi mai bune.
nici în tomberoane acestea nu sunt mai cruţate căci acolo se întâlnesc, adesea, cu şuviţe de păr dăruite în ceasuri proaste, la ore nepotrivite, când eclipsele de lună au greşit buzele şi au sărutat la întâmplare.
mai sunt pe acolo şi clepsidre sparte, care nu uită că au fost zvârlite după porumbeii golaşi doar pentru că cineva le tăiase piciorul în lipsă de inel la breloc.
dar cel mai rău e când ajung faţa în faţa cu batistele de damă. e atâta pornire pe ele, şi sunt atât de sfârtecate, încât arareori secundele îşi mai găsesc freonul, şi putrezesc înainte de răsărire.
cele care scăpa, sunt aruncate la gunoi, recuperate apoi de căutătorii de comori şi puse în muzee pentru ai minuna pe cei care încă nu şi-au făcut baie intr-un ceas.
Cine esti tu?
cine esti tu? plasmuirea oarba inventata de poeti in miez de noapte? cupa cu otrava, pacea lina din sihastrii, ori tacerea dintre soapte?
zana buna, consanzeana, delirul unei frunti scaldate-n sange? elixirul, ori fantasma dintre umbre cand in noapte frunza plange?
o, nu. tu ai inventat suspinul din ratacirea oarba. veninul vaduvelor negre, freamantul ca podoaba.
poate vantul esti, furtuna, haul, suerul rastignit pe creste. nu stiu. cine esti?
De-ar fi foame
mi-am rupt din ochi doi trandafiri hârșâiți prin adâncul pleoapelor ca două cuvinte încăierate în marginea unei farfurii și acum nu știu unde să duc trofeele războiului...
cupa cu sânge știu, o iau cu mine, să îmi pot hrăni șerpii din gând, retina am să o las în grădină să acopere ceața din ciuturi când cineva va voi să arunce vre-un ban, buzele am să mi le despart în două cu un urlet de câine, și până își vor termina corbii treaba din staul voi măcina câteva degete amare. cu celelalte voi merge la târg, cică le-ar lua cineva să facă o moară de nuiele.
trist e însă că nu știu ce să fac cu clepsidra aia cenușie în care mi-am spânzurat o bucățică de inimă.... o bună parte au mâncat-o câinii, știu, dar acum nu o mai vor, vântul refuză să o usuce până la deșert, marea nu o înghite, furtunile o rup în fâșii de tablă, apoi o lasă atârnând de pereți, și de câte ori trec pe aici țiganii nomazi, își scuipă în sân, fac cruci, și se ascund sub căruțe.... oare, la vulturul ăla nu i-o mai fi foame?
Trece un glas de femeie
pe frunzele care leagă gând de gând, fruct de fruct, trece uneori câte un glas de femeie unduindu-şi formele pe tocuri de frânghii, legate cu fundă de curcubeu.
pe marginea unei călimări se văd urme de glas de femeie, uitate acolo de când învăţa, singură şi cu sârg, tabla adunării în doi
acum ea tace, glasul i s-a sezat pe o păpădie fără ochi şi tace ca o pădure care îşi ascunde scorburile când vin pădurării după vânat.
mâine va trece iar un glas de femeie prin căpşunile de mai.
Femeia ca un vis
Tandră, suavă, fidelă, nestatornică, atentă, arzândă, irascibilă, sensibilă, inteligentă, nativă poveste de dor esențială celuilalt.
Cuvintele mele nu sunt cuvinte
cuvintele mele nu sunt cuvinte. poate gânduri care se lovesc de mine și se rănesc, poate vise cărora li s-a rupt scara și au căzut din horn. poate nici atat. cuvintele mele nu mai sunt demult cuvinte, sunt mici picături din mine, rupte fâșii de carne care s-au scurs din cuvinte și au căzut în țărâna.
eunescu09@yahoo.com
Albumul selectat contine subalbume care pot fi accesate din lista de albume din partea stanga.
Comentarii album • 0
Acest album nu are incă nici un comentariu.
Trimite mesaj
Către: eunescu09
Mesaj:
eunescu09
Trimite mesajÎnapoiNu poți trimite un mesaj fără conținut!Nu este permisă folosirea de cod HTML in mesaje.Mesajul nu a fost trimis din motive de securitate. Va rugam sa ne contactati prin email pe adresa office@sunphoto.roMesajul nu a fost trimis din motive de posibil spam. Va rugam sa ne contactati prin email pe adresa office@sunphoto.roMesajul nu a fost trimis din motive de posibil spam. Ati trimis prea multe mesaje in ultimul timp.A apărut o eroare în timpul trimiterii mesajului. Vă rog încercați din nou.Mesajul a fost trimis.